"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Tuesday, August 4, 2009

...Dakwah Melalui Tauladan..

selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW beserta kaum kerabat baginda dan juga para sahabat...


alhamdulillah.. ana telah mengkhatamkan sebuah buku lagi.. herm, agak lama ana mengambil masa untuk m'khatamkan buku tersebut disebabkan pelbagai halangan yg dicipta dan tercipta.. pe2 pun semoga ia adalah yg terbaik dari-Nya..


sepanjang tempoh ana membaca buku tersebut ana mendapati segala pesanan yg sering ana dengar dari Murobbi ana ada di dalam buku tersebut.. hu2.. tulah bile disuruh bacer, selamber jer pulangkan buku tu semula kepada tuannya.. (bukn xnk bcer tak sempat)..oleh itu ana mengeluarkan dana sendiri membeli buku tersebut.. so, byklah info yg ana dpt sebagai bekal di JALAN INI...



masa ana bacer buku tersebut nak jer ana taip semua isi yg best2 tu dan forward pd semua akhwat.. rase sgt rugi jika tidak dikongsi... (insyaAllah ana akan wat sesuatu.. doakan k)..

di akhir kalam penulis ada mengatakan sstu yg menarik, even dah byk kali ana dengar ayat yg mirip mcm tu tp kali ni ia diulas dgn lebih baik.. katanya lebih kurng begini "ramai yang dapat membaca dan menghafal ilmu tapi tak semua mampu mengaplikasikan ilmu yg dibaca".. ulasnya lagi.. sebagai pendakwah, dakwah melalui tauladan adalah yg paling berkesan..hal ini kerana sekiranya se2org pendakwah itu berjaya mengaplikasikan setiap ilmu yg dibaca di dalam kehidupan sehariannya ia dapat membantu para pendakwah lain yg tidak cukup masa untuk membaca dapat mengetahui ilmu2 tersebut melalui tauladan yg dizahirkan.. so sekaligus ia dapat memberi kebaikan kepada org lain tanpa anda perlu bersusah payah..ia juga dikira sebagai berdakwah..mudahkan.. anda tetap menunaikan "Syahadatul Haq" tersebut..



dekat sini lebih jelas kita nampak dengan butiran ayat dimana ia bermadah " pejuang2 islam ni ibarat batu-bata yang tersusun kukuh dalam satu bangunan.. saling menguatkan dan saling melengkapi.." wah, indah betul dunia dakwah ini.. alangkah indahnya andai diri ini terus merasa nikmat yg indah lg suci ini..



:: adik2 ku

dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKU (agama islam) yg betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan jgnlah kamu menurut jalan2 (yg lain dr islam), krn jalan2 (yg lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jlan Allah, Dengan yg demikian itulah Allah perintahkan kemu, spy kamu bertaqwa..
(Al-An'am:153)



ana sendiri sentiasa bermujahdah untuk terus memperbaiki diri dalam jahiliah yg sentiasa mengejar dan tidak pernah kenal putus asa.. namun Allah da berfirman.. Amat dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa2 yg tidak kamu kerjakan ..As-Saff:3


so, kena buat baru bleh sampaikan..

wallahua'lam...



p/s- ana dah tambah koleksi buku tarbiah di mini library ana.. alhamdulillah der rezki lebih dan mg ia bermanfaat...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...