"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Thursday, August 13, 2009

Rehat???

dgn nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang..

selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW, kaum kerabat serta sahabat baginda..

minggu ni ana perasan ustaz kesayangan akhawat sering update bloknyer.. dan setiap per yg disampaikan pastinya menegur para Da'ei dgn caranya yg berhikmah.. lantaran dia sayangkan islam dan anak2nya. pastinya ia suatu masalah jika ustaz menegurnya.. teguran itu juga terkena pada ana.. jazakallah ya ustaz..

teringat murobbi der cakap suatu ayat "rehat yg batol adalah rehat dimana bukan kita rancang nak rehat tp bila tubuh kita memang btol2 perlukan rehat".. cntohnya, kita wat kerja sehabis baik dan badan kita dgn sendirinya berehat (tertidur) tanpa kita rancang.. herm, tu lah btol2 rehat yg bleh jd ibadat.. so, kita wat jer kerja jgn risau2 biler nk rehat.. badan kita lbih tau biler ia perlu rehat..



ana baru jer habis baca satu buku " cebisan hati manusia". der ayat tu die cakap tentang TIDUR.. he2.. biler dh tidur susah tul nk buka mata ni tau.. jahiliah2..

"ilmu tidak akan dicapai dgn kerehatan tubuh badan"

maknanya selama ini ana tidur dahulu baru study adalah salah.. ana merancang waktu rehat ana.. hu2.. ana telah rugikan masa ana.. die pun der cakap "bayak tidur membazirkan umur". pandai btol penulis ni tau.. terasa ana.. betollah.. Sayid Qutub der cakap " kewajipan lebih byk dari waktu". so kalau kita byk tidur maka kita dh bazirkan byk umur kita.. hu2.. sedihnya..

der syair dlm LA TAHZAn

"wahai penggemar tidur,
banyaknya kamu tidur,
sesungguhnya selepas kehidupan
adalah tidur yg panjang"

hah, tidur tu kan mati.. kenapa ler kita suka 'mati' yerk? so, jgn lah tidur. hu2, sanggup ker?

dah tu biler nk rehat??

seseorg bertanya kpd imam Ahmad:"Bilakah waktu rehat"
imam Ahmad menjawab : "Apabila kamu berpijak di syurga, maka rehatlah"

der seor gibu menggerakan anaknya utk solat malam.. lalu anaknya menjawab "Aku hendak berehat sebentar".. maka ibu pun menjawab " Aku tidak menggerakkan kamu melainkan supaya kamu dapat berehat,apabila kamu masuk syurga , rehatlah"

dekat sini, xder lah ana kata kita xleh tidur.. cumer jadikan tidur itu sebagai ibadat jika berlebihan ia menyebabkan kemalasan kpd kitta..

sediakan tempat tidur 'disana' agar kita tidak menyesal.. pernahkan dgr ayat dlm AlQuran??

Alangkah indanhya kalau aku dahulu sediakan amal2 baik untuk hidupku (disini)
(al fajr:24)

semoga rehat dan tidur kita menjadi ibadat.. jgn menjadi penyesalam 'disana' nanti..

umat diluar sana masih terlelap sedangkan mereka tidak sedar mereka blum terjaga.. umat diluar sana sedang terbakar,namun mereka tidak sedar mereka sedang terbakar...

p/s: ingatan keras buat ku

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...