"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Friday, August 28, 2009

..**Camner nk rase BEST jumper DIA**..

dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

selawat dan salam ke atas junjungan nabi Muhammad SAW, ahlul Bait dan para sahabat baginda.
(^^,) he2.. der yg kata segala ilmu yang kiter dapat kita kena bocorkan.. baru ia dapat menguatkan roh kita lg kerana ia seolah-olah (mmg betol la kan) kita refresh balik per yg kita dapat...


cara nak bocorkan??


1. amalkan per yg kita dapat

2.berkongsi dgn org len

3.menulis or melukis pun boleh

selamat mencuba..

(^^,)
oklah, ana nak pergi kpd bahagian tuk ana "membocorkan" ia dan alhamdulillah ana sedaya upaya dengan izin Allah mengamalkannya dalam ibadah seharian ana... namun, tuk mencapainya hanya Allah yang layak memberinya pada kita..

pernahkah tak kalian dengar satu ayat Allah iaitu yg berbunyi begini:

Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(29:45)



Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. hah, best kan.. kat dunia ni ramai org yang bersolat.. wah, pasti ia mencegah dari keji dan mungkar.. aman la dunia ini :)

TAPI.............

dia solat tapi kenapa tak pakai tudung?
dia solat tapi kenapa masih mengumpat org (naudzubillah)?
dia solat tapi kenapa pakai baju macam tak pakai jer?



erm, sedih ni.. kata murobbi.. input nya dah salah.. maka output pun tak kena lah.. hah, tau ke apa input n output nyer??? :)


sebenarnya selama ini ana meyakini bahawa hamba2 yang sentiasa ternanti-nanti waktu solat dan gembira apabila bertemu, merindu apabila berpisah adalah disebabkan mereka ikhlas melakukan ibadat kerana Allah..dan takutkan azab-Nya.. kita tau kan, ikhlas tu Allah jer yang tau.. dan ana sentiasa ingin merasai nikmat yang sebegitu..sentiasa ingin terasa seronok sangat biler dpt berjumpe Allah (dlm solat) dan rindu untuk bertemu lagi.. namun, alangkah payahnyer untuk mendapatkannya.. :'(


namun apabila berkumpul dalam "keluarga" ARJ tibe2 ana dapat satu maklumat baru.. ikuti perbualan kami:

kami: input tu adalah sesuatu yang mendorong atau yang menolak kita untuk melakukan sstu.. (berkerut dahi murobbi) dan auput itu adalah TAQWA.. sudah pasti niat kita kerana ALlah (komfem) dan pastinya bukan kerana takut mak marah :P ..
dan diantara niat dan TAQWA, der dua proses iaitu amal dan amar makruh dan nahi mungkar.. di mana apabila amal kita totally kerana ALlah maka ia akan menjadikan kita seorg yang amar makruh dan nahi mungkar.. so, lahirkan insan berTAQWA..

murobbi: mana pulak saya pernah sebut tentang niat (yg menerangkan pulak berkerut dahinya, ditambah dgn garu kepala yg tak gatal tu, ngeh2). niat? menolak? tak suka kata menolak (sambil tergelak kecil). macam ni.. (lebih krg nk tambah bleh jer)
Allah yang mencipta kita dan DIA mengetahui secara detail tntang kita.. dan dia mengetahui fitrah mahluk yg bernama manusia ni.. fitrah manusia suka meluahkan apa yg mereka rase.. contohnya, if kita sayang mak kita, pastikan kita peluk cium dia bille berjumpe.. bagi macam2 dkt mak tanda ksh sayang kita..
tapi mcmn nak tunjuk dekat Allah??
per yang kita nak tunjuk??
Iman dan islam.. anda bersyukur tak dapat merasai rasa nikmat Iman dan Islam?? dan mcmn anda nak tunjukkan rasa syukur tu?? menjerit ker?? :)
jeng..jeng..jeng..
makanya, Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana yang sentiasa mengetahui iftrah manusia telah mengkhususkan solat sebagai satu cara tuk kita meluahkan rase syukur kita dgn nikmat yang kita perolehi.. so, sweet..

bayangkan anda mendapat rumah besar tanpa bersusah payah dan tak tau mcmn anda boleh mendapatkannya.. hah, pada sape anda nak ucap terima kasih?? takkan nak tulis surat or email pd yang tak bernama.. pastinya anda nak juga luahkannya kan? if tak anda akan rase something yang kurang..
hah, macam tulah dengan nikmat Iman dan Islam.. xkan nak bg hadiah dekat Allah sedangkan hadiah tu milik Allah juga.. maka, bersolatlah dan tunjukkan per yang kita rase..


selepas diberi penerangan tu barulah ana tau per tujuan sebenar kita solat.. xdernyer.. 'menolak' wa 'mendorong'.. (^^,)

p/s: rase syukur dan rendah diri payah kita nak buat2.. hanya Allah yang mampu memberinya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...