"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Friday, August 7, 2009

..Doakan Ana..

dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang..

selawat dan salam atas junjungan yang di Kasihi Rasulullah SAW, kaum kerabat serat para sahabat baginda.. Jazakallahu khairan..

hari ni der "Akhawat Game" di Setiawangsa.. namun ntah kenapa ana tak berada di sana.. dalam taksedar ana tak terpilih oleh Allah untk berada di sana.. :"(

usrah malam tadi mebicangkan surah Ali-Imran : ayat 133-144... Murobbi byk memperkatakan tntng Da'ei yg tak dapt tempuhi JALAN INI dan mengundurkan diri.. Murobi byk menekankan bahawa pilihan atau tapisan bukanlah dibuat oleh manusia. namun ia dilakukan oleh Allah..

hu2, air mata ana mengalir lagi hari ni.. kenapa ana berada di sini dan bukannya di sana.. hanya sekadar sakit yg sedikit ini menjadi alasan unuk ana tidak hadir.. jauh di sudut hati ana sakit ini bukanlah alasan utama.. tapi der sesuatu yg sering mengganu hati Da'ei yg hina ini..


ana ingin terus tsabat di JALAN INI namun terasa jatuh lantaran jahiliah yg sentiasa mengejar-ngejar ana.. ana ingin jer bertanya,, " bleh tak if ana terjatuh dan bangun, kemudian ana jatuh lg kemudian bangun kembali..again" sedangkan seorg muslim itu tidak akan mengulangi kesilapan kedua kali..


sedihnya...


dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan pula bersedih hati , sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu org beriman
(ali-imran:139)


ana memang terasa sngt2 lemah.. teringat Murobbi ana yg kedua pernah ulas ayat ni.. tuk memujuk hati2 yg kesedihan dan terasa penat dgn JALAN INI.. hu2.. tapi ayat ini teras lain pada ana untuk kali ini... terasa semakin sesak nafas ini.. huhu2

ya rahman.. ya rahim jgn KAU alihkan ana dari JALAN INI..



apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah org2 yg berjihad di antr kamu, dan belum nyta org2 yg sabar

(Ali-imran;142)



teringat kisah seorg hamba Allah ni, dia sntiasa beribadat dlm hidup dia, namun apabila di timbang amalannya. dia tak layak masuk syurga.. die berfikir di dalam hati ” jika aku yg byk beribadat pun tak layak masuk syurga macamna dgn org2 yang sntiasa lalai di luar sana? Kasihan mereka” dgn itu dia meminta agar Allah memsukkan di ake dlm neraka sehingga penuh pintu neraka itu dan tak de siapa pun yg bleh masuk neraka lagi.. betapa baik hati hamba Allah ini kan.. dgn itu Allah memasukkan hamba Allah ini ke dalam syurga disebabkan kebaikan yg ditunjukkan olehnya..



Hu2, banding dgn dia jauh betul ana ni... :(



Dan kamu benar2 mengharap mati (syahid) sblum kamu menghadapinay; maka (skg) kau sungguh telah melihatnya dan kamu menyaksiakannya.

(Ali-Imran;143)



Erm, ana yakin semua org nak Syahid kan.. sekrg bg para Da’ei kita dh lihat Syahid tu an jelas kefahamn kita kan.. Cuma kita hy perlu buktikan pada Allah samada kita sanggup utuk Syahid atau tidak.. hornestly ia bukan senang.. para sahabat yg berjidah di medan peperangan mnegakkan islam adalah insan2 yg bertaqwa.. so kit aperlu bertaqwa agar bolah syahid..



Dan bersegeralalah kau mencari kemapunan dr Tuhanmu dan mendapatkan syurga yg luasnya seluas langit dan bumi yg disediakan bg org2 yg bertaqwa. Iaitu org yg berinfak, baik di waktu lapang maupun sempit, dan org2 yg menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan2) org lain. Dan Allah mencintai org2 yg berbuat baik.

(Ali-imran:133-134)



Nah Allah kata syurga tuk org yg bertaqwa dan Allah tak kejam DIA dh bg formula tuk jd bertaqwa.. so sweet kan.. hah pernah dgr der ayat dimana Allah kata lbih krg begini ” Allah suka ummatNYA berdoa pdNYA dalam keadaan rendah diri”



Erm, bukan senang nak rendah diri tu.. bukan bleh buat2 dan hy Allah dpt bg rasa tu pada kita.. dan pernah tak dgr ayat lebih krg begini ” Allah memberi ujian kpd ummatNya agar ummatnya merasa rendah diri dan berharp padaNYA”.. lihat2 Allah tak kejam kan.. Allah nak kita merendah diri dan Dia tau ia tidak boleh dibuat-buat maka Allah anugerakan perasaan itu dgn cara yg Allah suka.. so sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeet....



So, Allah tak pernah berubah. Dia sentiasa bg kita dan nikmta.. dan mengapa kit anak berubah.. teruskan berkerja di JALAN INI..



Maka Allah memberi mereka pahala di dunia dan pahala yg baik di akhirat. Dan Allah mencintai org2 yg berbuat baik.

(Ali-Imran:148)



p/s: Allah snts memperkenankan doa org2 yg soleh dan solehah.. maka doakan ana.. :'(



wallahua’lam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...