"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Friday, July 17, 2009

~*~ Mereka Tak Tahu ~*~


bismillah..

waktu dulu2 ana selalu marah dan benci dengan orng yang buat dosa.. (even ana pun tak sempurna juga).. tak kira apa lah dia buat semua jadi tak kena pada ana.. namun ana pernah di beritahu oleh seorang sister:



" Rasulullah tak pernah benci orang, dia hanya benci akan perbuatan yang salah dan melanggar hukum agama buakn orang yang buat salah. sebab hati manusia Allah yang pegang"

ye lah.. cuba bayangkan .. Rasulullah masih sanggup beri makan dan suapkan lagi makanan tersebut kepada seorang wanita tua yang buta sedangkan wanita tersebut selalu memaki dan mengutuk nabi.. namun Rasulullah tetap menjalan kan per yg baginda rase perlu (miss u fillah Rasulullah)...

so, sekarang ana tak dapat nak benci mereka2 yg buat silap sebab itu perbuatan dan sikap yang salah.. yelah, beria-ria ana marah2 dan benci dia dan tanpa usul periksa dan post morterm.. bukan nyer nak cuba mendalami dan mencari per sebenarnye yang terjadi.. kenapa? dan mengapa? jd begitu.. aleh2 menyesal tak sudah.. Rupanyer mereka tak tahu.. :(

mereka tak tahu per yang mereka lakukan itu adalah suatu kesalahan, mereka tak tahu perbuatan tersebuat salah di sisi Allah, mereka tak tahu cara yang diterima di sisi Allah, mereka tak tahu.. hu2.. sedihnyer.. diri ini yang sepatutnye menyampaikan menjadi seorng penghukum.. teringat kata2 seorng sister.. "kita penyampai bukan penghukum"...

" Demi masa.. sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.. kecuali mereka yang beriman, beramal soleh, menyampaikan dalam kebenaran dan menyampaikan dalam kesabaaran"
(Al-Asr : 1-3)

mereka tak tahu mereka tersalah langkah... yang paling ketara di mata ana adalah isu couple.. hu2.. (marah bukan main bile tengok orang buat wayang depan ana)...

tak semua remaja tahu per yang mereka buat tu salah.. tapi if yang buat maksiat tu dan tak rase ia salah memang cari pasal lah kan.. bukan setakat Islam, org biasa pun kata itu salah maka salaah lah .. ok? semoga faham..

oklah, yang terang2 salah tu.. semoga kalian bertaubat.. tapi yang ana nak bagtau kat sini yang tak sedar dia salah dan rasa per dia buat tu betul... contohnyer, couple islamic.. oklah wat kalian yang tak tahu.. sebenarnye der kalangan mereka tak der niat pun nak wat salah.. cuma mereka tak tahu dan mereka jadi keliru maka mereka jadi peniru dunia hayalan sebuah novel cinta.. (kononyer islamic) ngeh2.. novel ni memang.. lemah jiwa if teruja sangat.. ('',)

oklah, ana pernah mendalami hati se2orng (wanita k)... dia bertanya pada ana.. "if tak bercinta macam mana nak kenal pasangan kita?".. "if tak bercinta dan mencari cinta bermakna kita tak berusaha dan Allah kan dah pesan agar umatnyer berusaha"..


herm.. tecengang ana dengar (muka tetap selamber).. pandai plak die bagitau per yang Allah cakap.. hah.. kalian perasan tak.. dia ni rupanyer buat per yang Allah cakap (padahal Allah tak pernah suruh umatnya wat maksiat).. he2, die tak tahu tu, tak elok salahkan dia...

sebenarnye ana pun pernah keliru dahulu tapi selepas diberi tarbiah ana semakin faham dan perlu faham lagi untuk kekuatan hati.. oklah, per yang ana faham.. memang Allah suruh kita berusaha tapi dengan mencari cinta kemudian bercinta lalu membuat dosa itulah bukanlah usaha tapi cari bala... ups! terkasar.. afwan..

buat suadara dan saudari yang ana kasihi sekalian...

bercinta adalah suatu usaha?
bercinta tu bukan lah satu usaha, namun mencari dosa. sudah banyak bukti depan mata bahawa percintaan selepas nikah adalah lebih indah dan bahagia.. oklah, der yang tak tahu biar ana bagitau.. insyaAllah.. macam ni, usaha yang kita perlu lakukan adalah mejadi yang terbaik tuk dapat yang terbaik.. menjadi solehah agar dapat yang soleh.. itulah dikatakan usaha..

"perempuan2 yang keji untuk laki2 yang keji, dan laki2 yang keji untuk perempuan2 yang keji, sedangkan perempuan2 yang baik untuk laki2 yang baik, dan laki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik"
(An-Nur:26)


tak kenal pasanagn jika tidak bercinta...
komfem ke kenal jika bercinta dik?? setahu ana orang bercinta ni banyak berpura-pura depan pasangan mereka dan pasti akan mempersembahkan yang terbaik bila bercinta (sampai bau kentut pun wangi, konfius2).. ehceh.. geli plak dengar.. Membazir jer, depan Allah buruk betol perangai tu tau tak..
oklah, buat hati yang mencari cinta dan pasangan yang baik mungkin ada terasa ragu jika bernikah dengan insan yng kita tidak kenal.. tapi yakinlah bahawa jika diri kita hidup berlandaskan AL-Quran sudah pasti pasangan kita juga (seperti per yang Allah janjikan).. so, kita tak perlu risau.. kita kenali islam dan kaji bagaimana cara hidup islam yang sebenar.. dan aplikasikan dalam hidup.. makanya.. jeng3.. he2. sudah pasti kita kenal pasangan kita sebab dia hidup secara islam macam kita.. so, sudah kenal kan.. jangan risau, lelaki yang hidup cara islam ni tau per hak2 yang perlu ditunaikan.. per2 sahaja hak anda akan tertunai.. hak sebagai permaisuri di hati suami pasti anda akan perolehi.. sebab si suami dengar kata Allah dan Allah suruh layan isteri dengan baik makanya kita akan dapat layanan yang baik.. hurm, so sweet.. ('',)
dan selalunya lelaki yang ingkar kata Allah ni selalu tak menghargai isteri (pengalaman insan2 lain).. so, let's go ---> mardhatillah..

so kepada diri ana dan insan lain.. jangan cepat melatah.. jangan cepat marah.. sampaikan sahaja tentang islam dan yang lain serahkan pada ALlah.. anda tidak layak untuk menghukum..

"Kitab ini (AlQuran) tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi orang2 bertaqwa"
(Al-Baqarah: 2)

by: khadijahyusra

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...