"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Sunday, May 24, 2009

..MaKAnaN Jiwa...



Bismillah..

Hari ni nak cerita tentang makanan .. Mee KAri, Mee Rojak, Mee sup, Nasi lemak, Mee bandung dan macam2 lagi..
hu2.. sedap2, koyang eden if dapat semua tu..
ups.. He2, nafsu tu..

Apalah, sebut jer pasal makanan terus terbayang bab makan yerk.. (tp logik ler, makanan mesti ler makan.. ngeh2)..

tp hari ni ana bukan nak cerita tentang makanan yang masuk perut tu.. ana nk cerita tentang MaKanan Jiwa..( ehceh, mcm hebat jer bunyinyer)..he2..

oklah.. Ana terdetik nak cerita tentang tajuk ni sebab " i feel my spirit is back, even not enough".. mesti antumna nak tau kan mcmmn spirit ana kembali bertandang.. jeng..jeng..jeng.. do you why?? of cause u don't know right?? he2.. Is come from my "Usrah"..

antumna tau per itu usrah?? oklah, mengikut Syahid Hassan AlBanna usrah tu adalah satu halaqah (bulatan) ilmu dimana ia tempat kita berbincang, berkongsi, berkasih sayang dan segalanya tentang islam, isu semasa, diri kita, ukhuwwah dan segala-galanya lah. menarik kan.. erm, nak tau tak?? sebenarnyer usrah tu membawa maksud keluarga.. so, dlm keluarga kita tiada rahsia , semua dikonmgsi bersama dan itulah manisnya berada dalam usrah..

di dalam usrah kita banyak merujuk kepada AlQuran, maka dari situ pelbagai ilmu yg ana perolehi .. maka lahirlah sebuah kekuatan di dalam jiwa...

" seandainya Allah menurunkan AlQuran itu kepada akal maka Allah bersikap kejam kerana pemahaman dan kebolehan akal manusia itu berbeza-beza, namun Allah turunkan AlQuran itu untuk hati kerana hati manusia tahapnya sama.. maka jelas Allah tidak bersikap kejam"

Allah turunkan AlQuran untuk hati kerana kefaham manusia melalui hati adalah sama tahapnya dan ia jelas diturunkan AlQuran itu menjadi makanan atau bekalan atau kekuatan kepada hati.. maka dipendekkan cerita dengan menghadirkan diri ana ke dalam usrah maka jiwa ana mendapat makanannya.. dan disitulah spirit ana datang kembali..

betullah kata naqib wa naqibah.. tarbiah itu sangat2 penting kerana ia makanan bg jiwa kita.. sedangkan handphone kena topup selalu inikan iman kita .. sahabat ana pernah bg tips penenang hati pada ana.. die kata if die marah or tertekan dia akan baca AlQuran sepuas hati dia sampai dia tenang dan alhamdulillah .. dia selalu berjaya (hu2, patutlah dia mantap)..

Pengajaran :
:: sentiasa dekatkan diri dgn Allah
:: sentiasa akrab dgn AlQuran
:: he2, jgn ponteng usrah
:: jaga amal, hafalan dan lain2..

nasihat di atas ditujukan khas wat ana sendiri...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...