"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Monday, May 18, 2009

..Hati Ku Milik Yg Satu..

bercakap soal hati.. hurm.. memang payah.. sebab hati kita Allah yang pegang dan hanya Allah yang berkuasa membolak-balikkan hati kita ni.. der dalam satu hadith.. dia kata lebih kurang begini "dalam diri kita ada seketul daging, apabila ia baik maka baiklah anggotanya.. dan apabila ia buruk maka buruklah anggotanya.. ketahuilah bahawa, ia adalah hati"

hati adalah raja.. jika rajanya kejam maka binasalah rakyatnya.. jika rajanya baik maka amanlah lah rakyatnya...

hurm, per yg ana faham dimana hati tu adalah penentu kepada baik atau buruk sesuatu anggota itu.. eh, ana bukan cakap pasal kecantikan yang zahir tapi batinnya..

hah, tau tak bahawa secara fitrahnyer anggota badan kita adalah islam.. even non-muslim.. he2.. menarikkan?? semua yang der kat muka bumi ni secara fitrahnya adalah islam.. hanya manusia diberikan pilihan untuk ikut dan taat dgn Allah atau pun tidak.. namun makhluk lain mereka terpaksa islam.. so mereka sentiasa ikut perintah Allah.. if diorang tak islam (tunduk dan patuh) alamatnyer berterabur la dunia ni.. sebab masing2 nak tunjuk belang.. hu2.. jgn risau, alam semester ni islam diorang sentiasa patuh dengan arahan Allah maka siang dan malam akan beredar mengikut aturan-Nya..


oklah berbalik kepada soal hati, raja, anggota dan rakyat.. ehcheh.. macam2 plak.. ok, cuba kita bayangkan rakyat yang islam dipaksa oleh sang raja utuk wat maksiat, mencuri, membunuh, mengumpat dan lain2.. hurm, kejam kan?? rakyatnya pasti rase benar2 teraniaya.. hurm, kejam2..


ok, cuba bayangkan pula jika si raja tu islam.. hurm, sudah pasti rakyatnyer yang islam hanya akan mendapat arahan yang baik2 sahaja dan mengikut ajaran islam dari sang raja.. mesti rakyatnya tak rase teraniaya dan aman bahagia..


hurm, begitulah hati dan anggota kita.. so pastikan hati kita sentiasa ingin melakukan kebaikan dan menjauhi maksiat agar di akhirat kelak anggota yang menjadi saksi hanya akan mengatakan sesuatu yang baik tentang kita.. pastikan hati kita sarat dengan cinta Illahi.. hati yang soleh/solehah akan membentuk individu yang soleh/ solehah dan begitu juga sebaliknya..


terutama wat diri ana.. "jagalah lah hati".. biarkan ia hy untuk Illahi..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...