"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Tuesday, September 29, 2009

hati..aku..sejemput..


selawat dab salam ke atas junjungan Nabi Muahammad SAW, ahlul bait dan sahabat-sahabat baginda.. jazakallah..

hari ni dah 11 Syawal.. erm, cepat jer masa ni bergerak.. semalam terjumpe blog Murobbi dan Zaujnya semasa ana di bintulu.. dekat dalam tu ana terjumper sesuatu yang pernah dia ceritakan pada 'family Ar-ruhul Jadid'...

" dia taknak jumper akak dan taknak dengar akak cakap.. akak bagi surat"

tu lah kata2 my murobbi dalam ketawa yang sweet.. walaupun sejiput jer dia cakap tapi masa tu ana nampak betapa besar jiwanya dalam berusaha mengenalkan insan2 di muka bumi ni tentang hakikat sebenar penciptaan manusia dan haq syahadah...tanam fikrah ler...

so, ana baca dgn lanjut lagi dan ana terjumper "wahai Da'i hati jangan sejemput".. erm ayat ni lagilah kena baang hidung ni.. apa taknyer hati macam hati kuman cepat jer terasa.. masalah2.. tp bile dah tua sket ni hati dah pandai sket2 tu tidak macam hati kuman..

"eleh sket jer pun.."

xpelah sket2 pun hati ni der rasa nak belajar untuk jadi kental macam NAbi Muhammad SAW, Imam Hassan Al-Banna, Sayid Qutub, Abu Dzar, dan ramai lagi..

"ehceh, nak yang best2 'macamnya' tu"..

aik apa plak... bukan ke impian tu mestilah melangit tinggi.. betol tak?? kita usaha aje.. hasil tu kerja DIA..

eh, hati sejemput.. memang hati ana sejemput.. kdang2 dgn akhawat pun nak sejemput juga.. kena belajar belapang dada ni.. if baca buku 'bagaimana menyentuh hati oleh Abbas As-Sisi' kita dapat lihat dan belajar bagaimana berlapang dada.. sebab dalam buku tu ada bagitau apa kita patut buat dan kenapa kena buat macam tu.. so, dengan cerita2 sebenar yang dia paparkan tentang kerja dakwah orang terdahulu hati kit aakan mula belajar untuk belapang dada.. sebab kita tahu ada orang dah merasainya lebih dulu dari kita dan itulah resam perjuangan..

dekat dunia ada macam2 perangai manusia dan kalau hati kita sejemput maka apa pun kita buat pastinya kita akan bertemu dengan kebuntuan dan jadilah tekanan.. bak kata Tuan HAji seni perangai2 manusia..

so, hati ini.. jangan sejemput k...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...