"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Friday, September 11, 2009

dulu?? tapi kini??

dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang..

selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW, ahlul bait, serta para sahabat baginda.. jakallahu khairan khathira..


erm.. kenapa tibe2 ada 'Agar Bidadari Cemburu Padamu'.. nak cerita sket.. buku ni dah lama dalam simpanan ana hampir setahun tapi ana baru baca 107/254 pagenyer.. tak sepatutnya berlaku kan.. itulah ana ni suka memilih.. sebab dulu2 dan maybe kini jualah.. ana sukakan buku2 yang banyak kaitkan dengan ayat2 Al-Quran dan kisah para sahabat.. Kisah Rasulullah SAW dan kehidupan baginda lagi2 lah ana suka...tapi buku ni lain sket..

sebenarnya 2 tahun dahulu ana pernah baca beberapa page buku ni.. tapi kata org ia tak kena dengan jiwa ni..(ngada betul).. so, ana tepikan buku tu dan ambil buku lain.. dan yang pelik dah hampir 3-5 buah buku dan lebih tebal dari buku tu ana bleh habiskan.. he2 tentang kisah para sahabat.. logiklah kan.. dalam kata lain buku2 tarbiah ni.. payah sket.. dan buku tarbiah first yang ana baca adalah "Apa Erti Saya Menganut Islam" .. sebab ana sedar pe2 pun kena belajar juga baca buku2 tarbiah..

dan selepas menghabiskan beberapa buku2 tarbbiah yang lain.. akhirnya dengan izin Allah ana beli buku ni tanpa dirancang.. sebenarnya nk gantikan buku seorg kakak yg ana mungkin hilangkan tapi buku dia dengan izin Allah kembali ke pangkal jalan.. so, buku tu termasuk dalam simpanan ana lah akhirnya..

yang lawaknya... tiga kali ana baca buku ni dan simpan balik.. hu2 buku ni tak best jugak bg ana.. alkisahnya disebabkan dulu dah kena marah
dgn Murobbiah pasal tak byk membaca buku2 tarbiah
(taklah marah tp teguran tuk budak manja mcm ana ni mmg kena marah.. jalan ni bkn tuk org manja k).. ana didiklah diri membaca juga.. sebab akhi kata dgn membaca keazaman kita makin bertambah dan kita sukar tuk futur sebab dekat situ pasti kita temui jalan.. selain solat malam dgn membaca juga keazaman kita makin bertambah.. hem.. menarikkkkkkkkkkk... so sweet..

kini dah belajar baca buku2 tarbiah seperti Bekalan jalan dakwah, Menjadi Murobbiah sukses, buku tauhid, kiat2 menyentuh hati, Asa2 islam, Sejarah dan teladan, fil zilal dan lain2.(lambat nak habis perlu bermujahadah.hu2 kelemahan ana ). makanya.. hati kian matang , insyaAllah wa Alhamdulillah.. cara penerimaan pun dah berubah.. tak macam dulu2.. berkerut-kerut dahi bila baca...sekrg bleh tersenyum dan kadang ketawa sendiri even tgh baca makna ayat2 Cinta Dari Allah (al-Quran) jer.. (^^,)

so, nak kongsi dengan blog ni.. ketahuilah bahawa ana dah tersenyum bile baca buku " Agar Bidadari Cemburu Padamu".. tapi time tgh semgt2 ni.. he2 der kerja sihir palk yg bertimbun.. so, harap2 smgt ni tak lutur dek kerja sihir yang mencurah-curah tu...

dari buku tu:


sabda Rasulullah SAW.. wanita2 dunia lebih utama dari bidadari2 bermata jeli seperti kelebihan apa yg nampak dari apa yg tidak terlihat.. sambung baginda lagi, kerana shalat mereka, puasa dan ibadah mereka kpd Allah.Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya terbuat dari emas.. maka mereka berkata "kami hidup abadi dan tidak mati. kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali.kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali.kami redha dan tidak pernah bersungut-sungut sama sekali. berbahagialah org yang memiliki kami dan kami memilikinnya"...


so, go2 strive for mardhatillah...

1 comment:

hidayah said...

buatkan sehingga bidadari benar2 cemburu...taqabbalallahu minna wa minkum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...