"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Wednesday, February 24, 2010

tompokan hitam




Teringat kata-kata seorang yang berilmu dimana beliau mengatakan bahawa umat islam ini dipengaruhi oleh golongan minority. Mula-mula berkerut dahi ini bila dengar bunyi ayat tersebut namun apabila beliau menerangkan dengan lebih lanjut maka kerut di dahi mulai hilang.


Terang beliau, apabila kita baca surat khabar akan ada berita-berita yang akan dikaitkan dengan kita. Contoh mudah bayangkan di dada akhbar tertulis “Sebuah syarikat telah dibom oleh seorang lelaki atas niat ingin membela nasib rakannya yang telah ditipu oleh syarikat tersebut dan lelaki itu beragama islam.”


Pastinya kesannya kepada kita, keluarlah pendapat-pendapat yang memburukkan kita maka semakin susah bagi kita untuk melakukan kerja. Tidak hairanlah jika Hassan Al-Banna benar-benar mengambil berat aspek ni, walaupun nampak remeh namun sangat memberi kesan kepada kerja-kerja menyampaikan islam.

Namun jika kesalahan tersebut dilakukan oleh insan-insan yang tidak dari kalangan kita tidak pula ia dikaitkan dengan agama mereka. Itulah mehnah.


Apalah salah kereta mewah yang telah dicipta dengan sempurna itu, jika berlaku kemalangan mengapa kereta itu pulak dipersalahkan dan kenapa tidak disalahkan si pemandu itu sendiri yang tidak memandu dengan cara dan panduan yang betul.


Seorang sahabat ada memberikan analogi yang menarik:


Bayangkan satu tompokan hitam jatuh pada sehelai kain berwarna putih, pastinya kain yang putih tersebut nampak buruk lantaran tompokan hitam itu sangat jelas kelihatan. Namun jika tompokan hitam tersebut jatuh pada sehelai kain berwarna hitam, pastinya tompokan hitam tersebut tidak akan nampak dan tiada keburukan yang terselah..


Selepas mendengarnya, hanya mengangguk tanda setuju..



p/s : pesanan wat diri sendiri terutamanya : islam itu sangat indah, syumul dan sempurna untuk umat masa kini, dulu dan selamanya. Jangan disalahkan agama tu padahal si pembawa itu yang tidak mengikut manual hidup (alQuran dan sunnah) dengan betul.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...