"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Tuesday, January 12, 2010

indahnya sabar dalam ukhuwah fillah

“Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada tujuan) dan kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”
(Al-Mu’minun 23: 115


ayat di atas adalah ayat kegemaran seorang akhawat yang menjadi bahan sesi ta’aruf ana pada dauroh yang lepas.. jazakillah.. tuk tugasan tersebut ana cuba melakukan yang terbaik namun ketentuan Allah adalah yang paling sweet.. herm, memang sangat sweet.. (“,)

nak tau tak, pada saat dan ketika itu .. ana banyak bermain dgn perasaan sendiri.. ala, yang orang sastera panggil ‘monolog dalaman’..


“ tugasan”

“douroh”

“adik”

“dengar”

“faham”

“kerja”


haha.. sampaikan tajuk dauroh tersebut bercelaru jadinya,dan ana betol2 faham tajuk tu selepas membuat sedikit ulang kaji secara peribadi.. eleh, peribadilah sangat..

oklah, kali ni ana menerima kiriman berbentuk ayat dari kitab suci Al-quran dan ia sangat2 tepat masa kemunculannya.. jazakallah tuk peringatan ini..


Bertaqwalah Kepada Allah, Nescaya Allah Memberi Jalan Keluar Kepada Segala Permasalahan dan Diberi Rezeki Dari Jalan Yang Tidak Disangka-Sangka. Allah berfirman:”Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu”

(At-Thalaq 65:2-3)


ayat di atas mengingatkan ana kepada kata-kata seorang akhawat yang kini berara di Oman bersama suami tercinta.. uhibuki fillah ya ukhti.. katanya..


“ kenapalah kita selalu minta dekat Allah supaya selesaikan kerumitan dalam setiap dugaan dan ujian yang diterima . kenapa kita tak minta supaya Allah anugerahkan satu kesabaran yang kuat dalam diri kita agar dapat menempuhnya dengan baik. Itulah kita ni manusia, suka sangat pada yang cepat hasilnya kan. Padahal sabar itu lebih manis penghujungnya”


itulah kata-kata yang ana ingat sampai sekarang.. dah hampir bertahun yang lepas ana dengar ayat tu namun ia tetap kuat di ingatan ini ..insyaAllah.. selepas kita berusaha kita sabar dab bertawakal kepada Allah..

masa ana dengar ayat ni dia masih bujang, dan sekarang telah berumah tangga.. semoga dirimu sekeluarga sentiasa dalam rahmat-Nya..ameen..


ohyer.. semenjak masuk semester kedua, ana dah tiga kali pergi pusat kesihatan dan dah dua kali dapat MC.. insyaAllah tanda Allah sayang.. nikmat makan dan tubuh badan yang sihat di tarik sekejap..

dalam menpuh kehidupan sebagai seorang khalifah yang bergelar pelajar ni, macam2 perkara yang berlaku..mohon sangat agar hati ni terus tsabat..


“ Hasbunallah wani’ mal waqil”

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...