"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Monday, January 4, 2010

Hati ~~ kekuatan


BISMILLAH HIRRAHMANNIRRAHIM

pesan pd hati,sekiranya kau peroleh kejayaan,janganlah kau berbangga diri kerana kejayaan itu pinjaman Allah&bila2 masa sahaja boleh ditarik balik.pesan juga pada hati,sekiranya kau menghadapi kegagalan,ini merupakn satu bentuk ujian untuk menguji sejauh mana kau tabah menghadapinya dan kemudian bangkit berdiri

kiriman kali ini bukan berbentuk hadith atau dari ayat suci Al_Quran namun ia mungkin dari hati yang bermonolog untuk menguatkan seorang da'i.. hu2.. tiber2 teringat kelas Kemahiran Berfikir, dimana pensyarah ada mengatakan bahawa orang islam ada satu kecerdasan yang tak dapat diukur iaitu kita akan sentiasa bermonolog dalam diri untuk memberikan semangat pada roh kita atau dalam kata lain kepada hati kita..

hah.. betol3...


ohyer, kiriman di atas juga mengingatkan ana tentang kata2 seorang akhawat :

''Andai didapati kebaikan dari seseorang janganlah dipuji selagi ia belum mati kerana kita tidak tahu bagaimana pengakhirannya, gantikanlah ia dengan doa berpanjangan agar akhirnya sampai ke syurga- qudama''

hah, samalah dengan kejayaan yang kita perolehi dengan izin Allah SWT... if ada lah orang puji kiter, mintak pada dia tuk doakan kita.. sebenarnyer ana selalu tak reti nak jawab if terima satu pujian.. Astagfirullah hal a'zim, hati ni memang kena selalu beristighfar lantas riak cuber menguasai diri..muhasabah diri.. hah, so jawapan terbaru ana adalah " alhamdulillah, rezeki. Allah SWT dah tetapkan".. herm jawapan ini bagi yang faham dan rapat dengan ana mereka pasti akan jawab " betol2.. kita usaha jer".. so sweet.. love u lah.. namun bagi yang sangat2 rapat ana akan luahkan kata2 di atas... (",)

"setiap yang bernyawa akan merasakan mati, Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada kami"
Al-Anbiya' : 35

kita akan sentiasa diuji sama ada dengan kebaikan atau keburukan. Namun setiap ujian yang diterima sebagai muslim apa2 yang terjadi pada kita, kita harus kembali kepada ALlah SWT supaya kita tergolong dalam golongan yang diluluskan ujian tersebut.. balasannya pasti semua orang dah tahu kan..

"Dan orang2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan, sungguh mereka akan Kami tempatkan pada tempat2 yang tinggi (di dalam Syurga) yang mengalir di bawahnya sungai2, mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik-baik balasan bagi orang2 yang berbuat kebajikan"
Al-'Ankabut: 58

sebenarnyer der lagi ayat yg best.. erm,tapi tak ingat ayat berapa.. dan akhir ayat tu cakap " tuk menguji siapakah diantara kamu yang benar2 beriman".. lebih kurang ler.. nak tambah?? sila2...

dan if bercakap bab hati ni memang susah sket.. hati tulah nak berkasih sayang, hati tu lah nak rindu dendam, hati tu lah nak curheart dan hati tu lah nak bertaqwa.. hati yang satu tul ah.. aduhai, memang kena jaga hati yang satu tu.. sebab dia adalah raja dalam diri kita...

camner nak jaga???

"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram"
Ar-Ra'd:28

senang kata.. jaga hubungan dengan Allah (pesan paling keras buat diri sendiri).. tulah, ni yang mula nak curheart ni.. erm, tapi takut lain plak mode coretan pada kali ini.he2.. xper2, curheart dekat akhawat2 fillah jer nnti.. pe2 doakan ana k..

kekuatan da'i :

Dengan nama Allah Yang MAha Pemurah, Maha Penyayang
1. Wahai orang yang berselimut

2. Bangunlah (untuk salat) pada malam hari, kecuali sebahagian kecil
3. iaitu separuhnya atau kurang sedikit dari itu

4. Atau lebih dari (seperdua) itu, dan bacalah Al-Quran itu dengan perlahan-lahan

5. sesunggunya Kami akan menurunkan perkataan yang berat kepadamu
6. Sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa) dan (bacaan di waktu itu) lebih berkesan..
Al-muzammil : 1-6

so ulul albab..
think..
do it!

come on khatijah..
Allahuakhbar!!!!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...