"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Wednesday, April 22, 2009

..Ar Ruhul Jadid...



bismillah...



ehem2.. tolong bgtau satu dunia mlm td adalah halaqah ku dengan ARj setelah sekian lama tidak berhalaqah.. bagitau pd satu dunia kami berkasih sayang di dlm halaqah cinta kami kerana Allah dan kerana dakwah.. bgtau pd satu dunia even banyak mehnah yg mendatang kami tetap ARJ kerana kami pasti ujian itu pasti pahit kerana syurga itu sgt manis.. hmmm,sgt2 gembira sebab selepas 2 minggu kitorng dpt berkumpul balik dlm satu halaqah.. Alhamdulillah..



namun dalam senyuman sume ARJ der juga terselit kepiluan di mana ada di antr ARJ yg dh balik semnnjung, so diorg xde dlm halaqah cinta kami.. dan lagi menyayat hati...ehcheh dramatik plak.. ok2.. yg lagi menyayat hati ku ini adalah dimana after ARJ2 yg g praktikal balik ke medan perang (upmkb) kami sentiasa cuba tuk dptkan halaqah FUll House.. namun takdir Allah mengatasi kami x dpt berkumpul dlm halaqah secara FULL HOUSE.. tp xpe..sebab kami yakin bahawa pe yg diatur oleh Allah adlah yg paling sweet...eh bukan yg paling sweet jer.. yg paling sweet dan sempurna..he2..



erm, malm tadi dlm byk2 pengisian yg dapat de satu pengisian yg mencuit hati ini.. iaitu de satu kata2 tu " jangan kita pandang hina, marah atau mengkafirkan org yg belum dapat hidayah dr Allah, mungkin dia akan jd lebih baik dr kita dan sekalian umat".. dan kn selalu ingt kita dhuat, tugas kita menyampaikan dan bukan menghukum..


ok, daripada pengisian tu diri ini mulai sedar dan tahu macamana nak handle org2 yg macam ni.. bukan per, diri ini sering diganggu oleh insan yg insyaAllah dia tahu dan byk ilmunya tp maybe belum sampai hidayah padanya.. semoga hidayah Allah milik nya .. he2, sebenarnyer even marah2 pun itulah doaku dari dulu sampai sekarng kerana ku meyakini dirinya mempunyai potensi menjadi seorng dhuat yg berkaliber (itu yg dipelajari dlm islam dan tarbiah, bersangka baik dan doakan yg terbaik utk org).. cayalah.. --> strive for mardhatillah..


jgn bongkak dgn amal kita yg ciput tu, kita tak tahu penghujung hidup kita. terus istiqamah k.. ohye, tau tak rezki, umur, amal dan celaka atau bahagia kita telah ditetapkan di saat malaikat meniupkan ruh ke dlm diri kita dgn izin Allah.. erm, bile pk2..dh tau akhiran watper nk susah2, tp if tak usaha Allah nk nilai camner palk.. huh.. susah2.. baik jgn pk.. usaha jer, sebab Allah kan nilai kita dr usaha dan amal bukan hasilnya.. hasil tu milik DIA..


pengajaran :

~~sentiasa berjaga-jaga dengan dosa dan maksiat kerana kita taknak neraka
~~banyakkan taubat dan istighfar atas dosa2 kita yg lalu
~~jgn takut selain Allah dan bergantungf harap totally pada Allah
~~sentiasa tenang dan redha ketika menerima bantuan dari -NYA dalm membuat kerja dakwah

" wahai org2 yg beriman, jika kau menolong agama (Allah). nescaya AKU (Allah) akan menolongmu dan memperkukuhkan kedudukanmu"
(muhammad: 7)

p/s; riak adalah syirik dan ia menghapus amalan kita.. astagfirullah... naudzubillah.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...