"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Sunday, June 21, 2009

Inginkan kedamaian..


18 June 2009..

Bismillah.. Alhamdulillah hari ni masih diberi peluang olah yang Maha Esa utk menghirup udara di kampong halaman..

Hah, esok keputusan UPU akan keluar.. mohon sgt2 aga hati ni tenang menerima per sahaja yang Allah SWT tetapkan.. tapi berdebar tetap berdebar… he2.. :p



Oklah, hari ini ana bukan nak sambung cerita tntng program masa cuti tu.. tapi ana nak cerita dilema yang terjadi dekat rumah ni, yang buat hati ana rasa spirit or energy yang agak hebat.. hu2.. betul lah kata orang, bile hati diuji kita akan semakin dekat dengan Allah SWT.. I lOVE U ALLAH.. (^_^)



Sesungguhnya Kami telah menjadikan, apa yg ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah diantaranya yang terbaik perbuatannya.

(Al-Kahf:7)



Ayat di atas memang bertepatan dengan pe yg jadi pada ana.. hu2, sape yg tak teruji apabila melihat air mata bonda tersayang mengalir kerana duka.. erm, namun per yg terjadi dalam rumah ni tak dapat lah nak bawa keluar lebih2 kan.. Cuma kat sini ana nak bagitau kenapa ia terjadi.. jeng..jeng..jeng..



Oklah pada pandangan ana, perkara ini terjadi kerana masing2 mementingkan diri sendiri. Alhamdulillah... walaupun sebenarnya ana hampir2 terlibat lantaran der satu pihak menyangka ana berpihak pada satu pihak yg satu lagi,pe2 pun ana masih mampu menjernihkan sedikit keadaan dengan ilmu yang ada.. he2, bukan ilmu guna2 k.. ilmu pendekatan dengan kasih sayang.. dari kata turun ke hati maka wujudlah kebahagiaan.. he2..



Namun, itu dari posisi ana sebab tindakan drastik yg ana amik tu kerana ana sayangkan bonda ana dan ana nak die rasa rileks semasa bulan Ramadhan nanti dan dapat beribadat dengan tenang.. he2.. pe2 pun ana dah clearkan salah faham tu dan kakak ana telah mengambil tindakan yg perlu..



Oklah, berbalik kepada punca kejadian.. wah macam pemyiasat plak.. diagnosis.. he2..

Bagi ana if sume org ikut kata Sang Murobbi (Arwahyarham Ustaz Abdul Rahman) pasti hal ini takkan berlaku.. herm, taklah hati bonda ana terasa. Namun pe yg berlaku adalah takdir Illahi.. so , kita wajib redha.. kata nya:


”Ada dua perkara yg kita kena lupakan, kejahatan orang pada kita dan kebaikan kita pada orang.. Ada dua perkara yg kita kena ingat, kebaikan orang pada kita dan kejahatan kitapada orang.



Hah, sweet kan nasihat tu.. ringkas jer.. tapi mendalam dan agak berat nak dilakukan.. namun bagi orang2 yang beriman, nasihat itu telah sebati dalam diri mereka... tak perlu lah kita nak burukkan orang semata-mata nak tarik perhatian orang lain, kononnya pancing undi.. ngeh2.. susah2 jer.. lagi sakit hati adalah.. cuba kita sembunyikan keburukan orang dan cari penyelesaian yg baik.. pasti manis lg.. (nasihat khas tuk diri sendiri terutamanya)... jgn risau if kita benar Allah SWT bersama kita kita.. Al-Haq pasti kan menang.. he2..



Namun ana perlu lakukan sesuatu agar keluarga ana tak pecah belah.. saling masam muka.. ana nak semua orang berbahagia dan saoaing sayang menyayangi.. erm, hanya satu cara nak selesaikan.. iaitu ISLAM.. so, fight!! Haiyak!! Allahuakhbar!!



p/s: hu2 .. dalam tempoh ni ana nangis sampai bengkak mata.. :P

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...