"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Tuesday, September 28, 2010

Biah itu suasana

“ Tak sukanya duduk dalam kereta ni lama-lama. Nak muntah rasanyer.” rungut hatiku yang memang kurang serasi dengan situasi seperti itu.


Sampai sahaja depan rumah emak,cepat jer kaki ku mengatur langkah untuk keluar dari kereta. Dalam kepala ini dah tak fikir apa. Nak masuk rumah, buka tudung, jumpa mak dan enjoy… he..


Tiba sahaja dalam rumah, kaki terus meluru ke bilik. Tudung di kepala ditanggalkan dan mata terus meliar mencari sekujur tubuh yang banyak berjasa pada diri ku. Tangan dan pipinya ku cium sambil khabarnya ku ambil tahu. Kelibat insan kedua yang berjasa dalam hidup ku tidak dapat ku cari, rupanya dia tidak berada di rumah. Kata emak, ayah sibuk menguruskan pembahagian dan jualan daging lembu milik persendirian dan syarikat. Herm, sibuk orangnya ayah ku ini.


Selepas habis ku tawaf sebanyak sekali rumahku, kaki terus meluru ke dapur semula dan di sana diri ku dapat melihat aksi cucu yang manja bertemu dengan atok nya. Naik geram hati ku melihat si tembam

tu. Seperti biasa tanganku rakus mencubit pipinya yang tembam tu. Maka keluarlah rengekan manja dari si tembam, namun tiada reaksi kesian dari diri ku kerana ku tahu dia insan yang manja. Lagi ku usik sehingga dia menangis adalah. :P


Sedang asyik ku berkasih sayang dengan emak, adik da

n kakak-kakakku tiba-tiba diri ku terasa lain. Ada yang kurang pada diri ku, ada yang tidak kena. Puas ku fikir sehingga berkerut dahi ku. Lantas ku mengambil nafas panjang, mendiamkan diri seketika.


Hatiku bermonolog :

Kenapa rasa semacam.

Dimana diri ku sekarang?

Ya, di rumah emak.

Kenapa rasa pelik ni bertandang di hatiku?

Tadi balik rumah emak dengan siapa?

Ya, dengan kakak ku.

Ohye, kakakku dah berkahwin.

Astaghfirullah…

Kepala ku tidak mengenakan tudung, Alhamdulillah abang iparku masih sedang sibuk mengangkut beg di luar.


“Adik, tolong ambilkan tudung akak dekat bilik. Tolonglah dik.. nanti abang Nik masuk umah.” laju jer mengarahkan adik ku yang bongsu.

…………………………….


Kejadian seperti itu pernah juga berlaku dahulu. Selepas memiliki abang ipar diri ku di ajar oleh rasa takut ku akan dosa untuk memakai tudung di dalam rumah demi menjaga auratku. Pernah sekali diri ku bertembung dengan abang ipar yang berada di pintu dapur kerana dia ingin meminta sesuatu,

mukanya nampak pelik namun tidak ku indahkan. Selepas keperluannya dipenuhi, kaki melangkah masuk ke rumah tengah dan barulah ku sedar bahawa diri ini tidak memakai tudung. Hati beristighfar panjang, patutlah abang ipar bermuka pelik. Sebelum kejadian itu, tudung dikepala telah ku tanggalkan selepas pulang dari sekolah menengah kerana mendapati tiada insan yang tidak halal untuk melihatnya. Niat ku hanya sebentar sekadar ingin menghilangkan lelah selepas penat menjalani latihan pantun dan bahas di sekolah. Saat kaki melangkah ke dapur diriku tidak menyedari kesilapan tersebut.


Kini kejadian itu berlaku lagi.

………………………………..

Begitulah kehidupan yang tidak membantu tarbiah diri untuk menjadi seorang muslimah. Bukan diri tidak redha, cuma sekadar ingin berkongsi bahawa betapa pentingnya biah (suasana) yang soleh/solehah kepada kita. Biah yang baik dapat membantu kita untuk menjadi baik.


Jika pada masa tersebut ada akhawat di sisi ku sudah pas

ti cepat sahaja diri ku diingatkan. Tapi apabila bersendirian, kita terpaksa mengingatkan diri sendiri. Namun segalanya adalah takdir, setiap perkara ada hikmahnya. Alhamdulillah kerana Allah pernah berfirman dalam Al-Quran bahawa Dia tidak akan menghukum kita atas kesalahan yang tak disengajakan atau kita terlupa.


Wallahua’lam..



p/s : . Adalah lebih molek kalau dapat buat Rumah Islam de

ngan akhawat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...