"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Thursday, March 25, 2010

berita gembira buat para muslim

Bismillah hirrahman nirrahim...

Ingin ana kongsi bersama kalian...

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: " Allah berfirman, jika hamba-Ku berniat melakukan keburukan, jangan kalian (para malaikat) catat kesalahannya hingga ia melakukannya. Jika ia telah melakukannya, tulislah dengan semisalnya. Jika ia meninggalkannya kerana-Ku, tulislah untuknya satu kebaikan. Jika ia berniat melakukan kebaikan dan belum melakukannya, tulislah untuknya satu kebaikan. Jika telah melakukannya, tulislah untuknya (ganjaran) sepuluh kali ganda hingga 700 kali ganda".. (riwayat Bukhari dan Muslim)


kiriman dari teman:

Suatu hari Abu Syuraih berjalan lalu menangis. Dia ditanya, "Mengapa engkau menangis?" Dia menjawab,"Aku memikirkan hilangnya umurku,sedikitnya amalku dan telah dekatnya ajalku." Abu Sulaiman berkata,"Biasakan matamu menangis dan hatimu merenung." Dia berkata lg, "Memikirkan dunia merupakan hijab Akhirat memikirkan akhirat membuahkan hikmah dan menghidupkan hati."

Nabi Daud as berkata:

"Ya Tuhan, jika Engkau melihat aku terlewat ke majlis zikir ( kpd ALLAH) dan pergi ke majlis org2 lalai, maka pecahkan kedua kakiku. Bukan mereka. Sesungguhnya itu merupakan nikmat yg Engkau berikan padaku

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...