"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Monday, December 28, 2009

cerita..story..---> History

Bismillah..

alhamdulillah.. allahuakhbar..


semasa cuti semester lepas.. ana pulang lewat ke rumah, dan pulang awal ke selangor.. ibu yg memerhati berkerut dahi melihat gelagat anak die yg sorang ni... hu2.. cuti anak mu tidak seperti die dan die.. herm, moga suatu hari ibu dpt memahi dan menjadi tulang belakang dalam setiap langkah ku...

erm, cuma hati ni nak bagitau bahawa cuti ana tidaklah berlalu dgn baik.. pogram kabilah pun ana xder join dan ana x mampu nak bg idea or rancang pe2 dgn kakak2 lain.hari tu de jmputan ke jaulah kuantan, namun ana tak sempat join sebab terpaksa pulang lebih awal ke selangor..


sebenarnyer... ana sedih, sebab ana seolah-olah tak nampak fungsi dan kepentingan pogram kabilah dan ana tak pandai nk bernafas di bawahnyer..
ana sibuk dgn tugasan sebagai seorang anak dan kakak di rumah.. huh.. sedihnyer.. harap cuti sem depan ana akan join lebih byk pogram.. p/s: hari tu dpt tugasan tuk satu daurah.. hu2.. tak sangka ana bleh nangis.. huaw2.. (",)


TERINGAT..... kata2 seorang kakak... waktu ISK..

" Erm.. oklah.. bayangkan adik2 bagi pinjam duit RM100 pada akak. pastu akak janji nak bayar sebulan selepas itu. apabila cukup sebulan adik tuntut dekat akak, tapi akak kata.. kalau akak bagi sekarang, akak akan bayar RM100 tapi if adik sanggup tunggu 10 tahun lg akak akan bg adik RM100ribu."


herm.. pasti adik2 sanggup tunggu 10 tahun kan?? Duit tu.. hah, macam tulah nikmat akhirat nanti.. memang lah panjang perjalanannya,tp if kita sanggup sabar pasti kita dapat merasai sstu yg lebih besar kemanisanyer.. tapi fitrah manusia sukakan perkara yg nampak dan cepat hasilnyer..

sudah terang lagi bersuluh bahawa dunia yang fana ini adalah yang paling dekat dgn kita dan maksud sebenar 'dunia' adalah dekat dan hina... telah byk disebut dalam Al-Quran Allah berfirman bahawa Allah akan sentiasa bersama org2 yg sabar..dan terdapat juga dalam Al-QURAN dimana Allah berulang kali menyebut tentng dunia itu sementara, dunia itu senda gurau, dunia itu permainan dan juga Allah berulang kali menyebut tentang nikmat di dalam syurga kerana Allah tahu..insan ini selalu terlupa.. so Allah selalu ingatkan umatnyer... herm, bestkn dijaga oleh yg Maha Mengetahui dan Maha Pengasih.. :)

if Rasulullah SAW dan para sahabat tak sabar xsampailah islam kepada kita kan..

kehidupan yg indah, tenang dan aman di dunia yg fana ini adalah untuk mukmin yg sentiasa bersabar :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...