"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai." -Imam Syafie

"Andai kamu penat melakukan kebaikan, ketahuilah sesungguhnya kepenatan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal dan jika kamu seronok melakukan kejahatan, ketahuilah bahawa keseronokan itu akan hilang dan kejahatan itu akan kekal"

~ muhasabah diri~

Wednesday, September 14, 2011

Perasan!

Sendiri tak pasti adakah ia sebuah luahan atau perkongsian. Namun jauh di sudut hati moga ia menemui si pemilik hati yang amat disayangi lantaran rasa tak mampu berjalan tanpa berpegangan tangan dengan kalian menuju akhirat nanti dimana pada hari tiada siapa mampu membantu diri ini dan hanya kepada illahi kita boleh meminta bantuan.
Rasa berbeza, kerana hati ini merasa gundah gulana. Sedih yang ketara namun rasa tak perlu ditangisi. Marah yang menyala rasa tak perlu dibiar membara. Kecewa yang mencengkam hati rasa perlu dibiar pergi. Hamasah yang kian mereda rasa perlu dicari-cari. Sahabat yang lama menyepi rasa perlu hati-hati ini bermuhasabah diri..
Perlu selalu diingatkan pada hati yang sering lupa akan hakikat ini, Jalan itu tidak perlukan kita, malah kita perlukan ia. Kerana telah tercatat dalam surat cinta dari Illahi, ada pengganti yang lebih baik dari diri ini. Aduh mungkin diri perasan sendiri! Perasan!! Diri perasan tanpa kita Jalan itu akan suram. Aduhai, malangnya diri ini.
Ya Illahi, tautkan hati-hati itu kerana cinta kepada-Mu..
Bangkitlah duhai hati kerana syurga yang diimpi..





~ Kerana aku diberi sedikit kefahaman yang aku ingin terus kekal untuk berusaha memperjuangkan~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...